På måndagsförmiddagen var de äldre barnen ute och de som ville kunde prova att måla på snön. Det var skare så det gick lättare att måla än förra gången vi provade (då det var nysnö). Barnen experimenterade och upptäckte att det gick bra att måla på is och även på vår gamla snögubbe som målades i alla möjliga färger.
Wilma och Lovisa kom tillsammans fram till att snögubben ska heta Regnbågen för den fick så många fina färger. Clara, Wilma, Ida, Lovisa och Alva målade snögubben tillsammans och gav den även armar, hår och en krona av pinnar.
Isen gick bra att måla på.
Snön var lite svårare men det gick det med.
Barnen samarbetade och turades om med penslar och färger.
Genom snömålningsarbetet berör vi flera olika delar av Förskolans läroplan Lpfö -98 rev. 2010; barnen använder sig av ett utforskande arbetssätt genom att de provar själva att måla på snö, is, snögubben, snöbollar och de provar att blanda olika färger. Barnen får skapa med olika material och tekniker, testa egenskaper hos snö och is och även samarbeta, kompromissa och komma fram till olika lösningar.
Skrivet av Erika.