Torsdagen den 28/2 åkte vi på gymnastik, när vi svängde ut från Slangbellan såg barnen att hela åkern bredvid förskolan var full med spår! Vi blev nyfikna och bestämde tillsammans med barnen att vi skulle gå dit på fredagen.
Det första spåret ser vi när vi är på väg till åkern. Barnen tror att det är harspår. Senare när vi kommit in letar vi på harspår på internet och jämför. Barnen ser att det är precis lika.
Längre upp vid kanten av vägen ser vi ett nytt spår. Barnen tror att det är spår efter: lodjur, rådjur, gris, varg eller hund. Vi tittar på bilder på internet och jämför. Lovisa ser direkt när vi jämför på datorn att det är hundspår i snön. När vi ser på lodjurens spår säger Ida att det ser precis ut som en katt! Det var ju nästan rätt, för lodjuret är en stor katt pratar vi om.
Ute på åkern framför kyrkan ser massor med spår, vi går ner och tittar och ser att spåren är likadana som spåren vi såg närmare Slangbellan. Vi hittade även andra spår av djuren, som vi nu vet är harar. Vi hittade kisspår, harbajs och Lovisa hittade en stor tuss med päls! Barnen var väldigt nöjda med sin spännande spårjakt!
I läroplan för förskolan 98/10 står det att: Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter, djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen.
Skrivet av Karin