I torsdags när barnen på Regnbågen borstade tänderna kom en av pedagogerna med ett brev hon hade hittat i Slangbellans postlåda.
Barnen gissade helt riktigt att brevet var från Trollet Trulsa! Trulsa är ett litet troll som bor i skogen dit vi brukar gå på utflykter, hon har ett hus där som barnen har hjälpt till att bygga och brukar ge barnen olika uppdrag som har med skogen att göra. Trulsa skrev att hon hade varit hos sin kusin Trulle i Turkiet (Trulle bodde i huset innan Trulsa, fast det var för flera år sedan) men att hon snart kommer hem till sitt hus i Trulsaskogen. Hon undrade om barnen kunde titta till hennes hus och även Trädet som vi följt sedan i höstas. Trulsa ville veta om det kommit några nya löv på det. Barnen var väldigt sugna att ge sig iväg till skogen, och snart var tio Regnbågar och två pedagoger på väg!
Väl framme i skogen tittade vi på Trädet. Där fanns några nya hål i stammen, kanske bon för något djur eller insekt trodde barnen. De såg inga löv på trädet, och en pedagog undrade om det fanns några knoppar. Några av barnen var osäkra på vad knoppar var, men vi beskrev det som små ”pluppar” på grenarna och det är därifrån löven kommer fram sedan. Barnen tittade noga, och javisst fanns där knoppar på trädets grenar!
Efter promenaden till skogen var det skönt att vila benen och fylla på med energi i form av frukt och lite vatten.
Barnen var väldigt spända att se vad som hänt i skogen under vintern, Trulsas växthus hade försvunnit och hennes hus var lite trasigt. Det fanns många nya pinnar att leka med och några av barnen upptäckte att de hade blivit längre sedan sist och det gick mycket lättare att klättra i träden!
Några av barnen tyckte synd om Trulsa och hjälpte till att laga hennes hus så hon kan flytta in igen när hon kommer tillbaka.
I höstas kom vi överens om några regler som gällde lek med pinnar, vilka barnen kom ihåg och hade superkoll på. En av dem var att barnen fick mäta pinnarna de ville leka med och jämföra dem med sin arm. Är pinnarna längre än armen får man välja en annan eller bryta av den till lagom längd. Barnen hjälper till att påminna varandra.
Vi hade en väldigt fin och rolig förmiddag i Trulsaskogen och om några veckor kommer vi gå tillsammans hela förskolan på torsdagsförmiddagarna, och ta med oss matsäck.
Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, samt sitt kunnande om växter, djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen (Lpfö 98/10).
Bloggat av Erika.