På Slangbellan arbetar vi med Grön flagg temat ”Hälsa och välbefinnande”
På Solstrålen arbetar vi just nu med sinnen i detta tema. Vi har under hösten observerat och frågat barnen vad de tycker om att göra.(man mår bra när man får göra något man är intresserad av)
Det vi har sett är att de mår bra är att få ett välkomnande och att de blir sedda av oss vuxna och barn, att man får vara med och bestämma själv (blir lyssnad på). De tar även kontakt med sin omvärld via sina sinnen. Så vi bestämde oss för att börja detta arbete med sinnena. Vi använder bland annat doftburkar med olika dofter, har vattenlek, använder känsel-låda där barnen får känna på ett föremål utan att se den, därefter får de ta upp föremålet och visa för sina kompisar.
När vi har vattenlek använder vi olika mängdmått ,diskborstar och svampar som barnen får utforska vattnets egenskaper med. De får undersöka hur olika föremål känns när de är torra eller blöta.
Ett barn tog ett litermått och fyllde det med vatten och lade i ett mindre cylindermått inuti, som det sedan började att lyfta upp och ner. Utbrast glatt – fontän!
Vi har även skapande då barnen får prova på nya material. De har bland annat fått prova på flaskfärg och fingerfärg. Några var mer försiktiga i början och tittade på vad kompisarna gjorde. Nyfikenheten och inspirationen från kompisarna har nu tagit över och nu vågar alla få färg på händerna. Barnen har även kommit på ett sätt att få bort färgen från händerna om det blir för kladdigt. Då klappar de av färgen mot pappret så att det blir ett annat mönster än penseldragen.
De har fått prova på att måla på ett stort papper tillsammans och även att få måla egna målningar. Några blandar alla färger på sin palett direkt till nya nyanser och målar andra tar en färg i taget och målar på pappret.
Bilden till höger visar en av målningarna som barnen gjorde tillsammans. Här syns både penseldrag och ”dutt-tekniken” med händerna.
lpfö 98/10: Barnens nyfikenhet och företagsamhet och intressen ska uppmuntras och deras vilja och lust att lära ska stimuleras. Lärandet ska baseras såväl på samspelet mellan vuxna och barn som på att barnen lär av varandra. Barngruppen ska ses som en viktig och aktiv del i utveckling och lärande. De ska få hjälp att känna tilltro till sin egen förmåga, tänka själva , handla och lära sig.