Sedan höstterminen började har vi gått tillsammans till skogen på torsdagsförmiddagarna, alla barn och pedagoger på Slangbellan. Det har fungerat väldigt bra och har varit uppskattat. Skogen ger många möjligheter till utveckling, utforskande och lärande på barnens egen nivå. När vi går allihop tillsammans stärker vi även ”Vi-Känslan” på förskolan, skapar många tillfällen till lärande av varandra och får även bry sig om och ta hand om sina kompisar. De äldre har fått visa de yngre hur vi brukar göra i skogen, berättat vad som är viktigt att tänka på och även ta ansvar för sina yngre kompisar (Tex hålla en yngre kompis i hand när vi går till och från skogen).
Barnen på Regnbågen har tidigare träffat Trollet Trulsa som bor i ”Trulsa- skogen” dit vi brukar gå på våra skogsutflykter. De har byggt upp ett hus till henne, planterat en växt och tagit med ett växthus till henne och nu under hösten har Trulsa haft med sig brev till barnen med olika uppdrag.
Vecka 35 hade Trulsa hängt en plastpåse med något i vid sitt hus. Vad tror ni det kan vara i den? Titta! Trulsa har skrivit ett brev till oss! I brevet berättar Trulsa att skräpet hittats i skogen och hon har samlat det i sin påse.
När ett av de äldre barnen får syn på plankan och spaden som står lutad mot trädet säger han; ”Trulsa vill nog att vi ska göra en ny planka!” (Förra hösten grävde barnen på Regnbågen (de äldre) ned en planka med föremål som vi grävde upp i våras).
Barnen fick se vilka saker Trulsa samlat ihop och gissa vad som skulle hända med dem om de låg kvar i naturen.
Barnen hade många bra förslag, här är några av dem;
Glasspinnen, godispappret, plastlocket och frigoliten kommer finnas kvar, det händer ingenting med dem.
Melonskalet kommer ruttna. Moroten blir uppäten av en häst eller varg och smörgåsen kanske blir uppäten av ett vildsvin. Ett barn säger att vildsvin INTE äter smörgåsar utan havre och bär och massa annat!
Barnen går iväg och äter sin matsäck och sedan spikar vi fast alla föremål på plankan och gräver ner den med gemensamma krafter. Som avslutning använder vi små röda pinnar som vi sticker ner bredvid plankan så vi ska kunna hitta den sedan när Trulsa ber oss gräva upp den igen.
På pinnen spikade vi fast; morot, Mariannepapper, plastlock, frigolit, melonskal, äggkartong, godispapper, kaffefilter, plastpåse, aluminiumburk, glasspinne och en smörgås.
Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar intresse och förståelse för naturens olika kretslopp och för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra (Lpfö 98/10).
Skrivet av Erika.